Mail on Sunday forced to admit its climate change article flawed

Standard

The Mail on Sunday has published this “clarification” over last week’s claims about global warming:

 

An original version of this article sought to make the fairest updated comparison with the 0.2C warming rate stated by the IPCC in 2007.

It drew on the following sentence in the draft 2013 summary: ‘The rate of warming over the past 15 years… of 0.05C per decade is smaller than the trend since 1951, 0.12C per decade.’ This would represent a reduction in the rate of warming by a little under one half.

But critics argued that the 0.2C warming rate in the 2007 report relates only to the previous 15 years whereas the 0.12C figure in the forthcoming report relates to the half-century since 1951. They pointed out that the equivalent figure in the 2007 report was 0.13C.

This amended article compares the 0.05C per decade observed in the past 15 years with the 0.2C per decade observed in the period 1990-2005 and with the prediction that this rate per decade would continue for a further 20 years.

A  sentence saying that the IPCC now projects warming by 2035 to be between 0.4  and 1.0C, which was reproduced accurately from the leaked document, has been deleted, following representations that these figures were an IPCC typographic error.

I think it is a good thing that they are willing to admit they got it wrong – even if they are now seeking to change the goalposts in their attempt to justify their claim that scientists got it all wrong.

2 thoughts on “Mail on Sunday forced to admit its climate change article flawed

  1. It is a good thing they’re willing to correct it. It’s a pity they got it wrong in the first place, though, as it wouldn’t have been difficult to get it right. It’s not particularly complicated.

Comments are closed.